21
maj

Multimodulär totalkonversation med AI-avatarer för ökad tillgänglighet

Hur kan multimodulär totalkonversation med AI-avatarer hjälpa kundservice att möta de nya tillgänglighetskraven och minska det digitala utanförskapet? Det ville PTS (Post- och telestyrelsen) också veta, så de finansierade Fictive Reality och Funka för att ta fram en lösning på detta. Projektet är nyligen avslutat och lärdomarna är många. Resultatet är en konkret och implementerbar AI-lösning, med AI-avatarer som ökar tillgängligheten.

Stora scenen spår kundservice 13.30

Från och med den 28 juni gäller den nya tillgänglighetslagstiftningen som ställer nya krav på digital tillgänglighet för alla oavsett förmåga. För att öka den digitala tillgängligheten i samhället behövs ny teknik utvecklas till olika målgrupper.

Fictive Reality har vi utvecklat en lösning för att öka den digitala tillgängligheten, i form av en AI-aktör som hjälper användare och kunder med olika servicefrågor. AI-aktören förstår både text och tal och kan svara med text eller tal.

Lösningen kan användas av företag och myndigheter på sina hemsidor och som en del av sin kundservice. Här möter du en AI-avatar som möjliggör ökad tillgänglighet!

Mathias Andreasson, VD Fictive Reality och Johan Kling, Kvalitetschef Funka