30
maj

Förändringsarbete på den legala spelplanen

Den legala spelplanen för aktörer inom försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler har genomgått stora förändringar de senaste åren och ytterligare förändringar är att vänta. Mattias Lindberg på advokatbyrån Bird & Bird kommer ta oss igenom den nya lagstiftningen och prata om vikten att jobba aktivt med legala frågor för att hålla jämna steg med konkurrenterna, den digitala utvecklingen och konsumenternas förtroende.

Det har hänt mycket på den legala spelplanen under det senast åren. Att arbeta proaktivt och seriöst med såväl Kontaktas etiska regler som relevant lagstiftning är en förutsättning för att behålla både uppdragsgivares och kunders förtroende.

Det har nu snart gått ett år sedan Dataskyddsförordningen trädde i kraft. Sedan kom de nya bestämmelserna kring skriftliga anbud vid försäljning över telefon som ställer krav på förändrade rutiner och processer. Men vad har hänt sen dess? Vad kom dataskydds- och integritetsarbetet faktiskt att handla om?

Det som kommer härnäst är e-Privacyförordningen som är den nya EU-regleringen av kommunikation i digitala kanaler. För att möta den förordningen behöver du förbereda dig redan nu.

Det börjar bli av allt större betydelse att ha goda kunskaper om vad bestämmelserna innebär och vilken betydelse dessa har för utvecklingen inom IT och digitalisering. Vi går i korthet igenom de nya regleringarna, utmaningar med AI och automatiserad försäljning och praktiskt integritetsarbete.

Mattias Lindberg, Advokat på Bird & Bird